Διατροφή: Τι να ΜΗΝ κάνεις επιστρέφοντας από τις γιορτές των Χριστουγέννων!

Διατροφή: Τι να ΜΗΝ κάνεις επιστρέφοντας από τις γιορτές των Χριστουγέννων!

 

Εορταστικό «φαγοπότι» και επιστροφή στην καθημερινότητα.

Οι διακοπές των Χριστουγέννων είναι παραδοσιακά συνδεδεμένες με την κατανάλωση νόστιμων αλμυρών και γλυκών εδεσμάτων που πρωταγωνιστούν σε κάθε γιορτινό τραπέζι και, φυσικά, βάζουν σε πειρασμό όλη την οικογένεια και τους καλεσμένους! 

Με την έλευση του νέου έτους, αφήνουμε πίσω μας εκτός από «τον παλιό τον χρόνο», και το καθιερωμένο «φαγοπότι» ενώ παράλληλα καλούμαστε να επιστρέψουμε στην καθημερινότητα αλλά στα…κιλά μας! 

Είναι πολύ συχνό φαινόμενο με την επιστροφή στην καθημερινότητα να μας κυριεύει το άγχος για εκείνα τα δύο – τρία κιλά που πήραμε μέσα στις γιορτές και να υποβάλλουμε – σχεδόν τιμωρητικά– τον εαυτό μας σε εξαντλητικές δίαιτες έως και πλήρη αφαγία προκειμένου να επανέλθουμε «μαγικά» μέσα σε δύο μέρες στα κιλά που ήμασταν πριν τις γιορτές. Είναι εξίσου συχνό φαινόμενο, ίσως αποτέλεσμα καλύτερα, των παραπάνω, έπειτα από μία εβδομάδα να βλέπουμε ότι έχουμε ξαναπάρει όχι μόνο τα κιλά των εορτών αλλά πιθανόν και περισσότερα!

Τι συμβαίνει, όμως, κατά τη διατροφική μας επάνοδο;

Η πλειονότητα των διαιτώμενών μου επιστρέφουν από την εορταστική περίοδο απογοητευμένοι καθώς θεωρούν πως ό,τι και όσα είχαν πετύχει πριν τις γιορτές έχουν καταρρεύσει.

Ανησυχούν για την αποτυχία του διατροφικού τους προγράμματος, απογοητεύονται και επιλέγουν να τα παρατήσουν, αισθάνονται πως δεν μπορούν να ελέγξουν τον εαυτό τους και πως όλη η προσπάθεια τους τόσον καιρό ήταν μάταιη κ.ο.κ. Φυσικά, όλες οι σκέψεις και η απογοήτευση είναι πλήρως κατανοητά, ωστόσο, αυτό που τους εξηγώ και θα ήθελα να συνειδητοποιήσετε και εσείς είναι πως, όπως στη ζωή τίποτα δεν είναι απόλυτο, έτσι και στη διατροφή μας δεν υπάρχουν μονόδρομοι, αδιέξοδα και αυστηρά καθορισμένα όρια που δεν μπορούν να μεταβληθούν, ή ακόμη καλύτερα να γίνουν πιο ελαστικά.

Το πραγματικό διατροφικό ζητούμενο για την εορταστική περίοδο δεν είναι η παραμονή σε ένα αυστηρό διατροφικό πρόγραμμα, όμοιο με του υπόλοιπου διαστήματος, αλλά η εφαρμογή μερικών βασικών διατροφικών κανόνων που θα βοηθήσουν να ελέγξουμε τον εαυτό μας (βλ. link προηγούμενου άρθρου «Πώς να γλιτώσεις από τα κιλά των Χριστουγέννων») και να περιορίσουμε την κατανάλωση υπερβολικά περισσότερων θερμίδων –μπορεί να φτάσουν ακόμη και τις 6.000!– από αυτές που πραγματικά έχουμε ανάγκη (ψυχολογικά και σωματικά!).

Τα DONT’S κατά την επιστροφή στη διατροφική μας καθημερινότητα!

Αποφεύγοντας μερικές τακτικές που υιοθετούνται συχνά στην προσπάθειά μας να επιστρέψουμε στο προ εορτών διατροφικό μας πρόγραμμα, θα δούμε πως δεν είναι τόσο δύσκολη και κοπιαστική η επάνοδος και πως με ηρεμία και μικρά βήματα θα καταφέρουμε να επανέλθουμε και να διατηρήσουμε καλή ψυχολογία και όρεξη να συνεχίσουμε για την επίτευξη του στόχου μας!

DON’T: Πανικός! 

Τι και αν έφαγες λίγο περισσότερο ή ήπιες ένα ποτηράκι παραπάνω; Δεν χρειάζεται να πανικοβάλλεσαι και να απογοητεύεσαι. Όπως θα επιστρέψεις στο εργασιακό σου πρόγραμμα, έτσι θα μπορέσεις να επιστρέψεις στο καθημερινό διατροφικό σου πρόγραμμα αλλά και στο βάρος σου.

DON’T: Μη ζυγιστείς απευθείας μόλις περάσουν οι γιορτινές μέρες!

Το πιθανότερο είναι η ένδειξη της ζυγαριάς να είναι πλασματική και να οφείλεται σε πιθανές κατακρατήσεις που, όμως, θα σε στεναχωρήσουν και θα σε απογοητεύσουν χωρίς να υπάρχει κανένας απολύτως λόγος. Κάνε υπομονή μερικές ημέρες ώστε να προσαρμοστείς στο πρόγραμμα και τους ρυθμούς σου και έπειτα να ανεβείς στη ζυγαριά!

DON’T: Δίαιτες αποτοξίνωσης!

Συχνά ακούμε ανθρώπους να ακολουθούν μετά τις γιορτές εξαντλητικές δίαιτες αποτοξίνωσης ώστε να επανέλθουν στο βάρος τους γρήγορα. Απόφυγέ τες! Το μόνο που μπορούν να προσφέρουν είναι να χαλάσουν το ευχάριστο κλίμα και τη διάθεσή σου, να σε κάνουν να πεινάσεις και να δημιουργήσουν το αίσθημα ότι τιμωρείς τον εαυτό σου επειδή πέρασες καλά κάποιες ημέρες, έφαγες λίγο παραπάνω ή ήπιες ένα ακόμη ποτό. Το αποτέλεσμα θα είναι να χάσεις φαινομενικά κάποια κιλά άμεσα τα οποία όμως θα ξαναπάρεις – εξίσου άμεσα– όταν επιστρέψεις στις κανονικές διατροφικές σου συνήθειες.

DON’T: Απογοήτευση!

Ακόμη και αν έχουν περάσει αρκετές ημέρες από την επιστροφή και παρατηρείς πως όντως αυξήθηκε το βάρος σου ή όντως έχεις απορρυθμίσει το διατροφικό σου πρόγραμμα δεν πρέπει να απογοητεύεσαι. Γυρνάς σελίδα και προχωράς παρακάτω καθώς η απογοήτευση θα σε κρατήσει μακριά από τον στόχο σου.

 

DON’T: Εφαρμογή του πρώτου διατροφικού σου προγράμματος!

Μην ξεκινήσεις από το πρώτο σου πρόγραμμα. Προσπαθώντας να διορθώσεις μόνος σου κάποιες αποκλίσεις του προγράμματός σου ενδέχεται να προκληθεί μεγαλύτερη ζημιά, Συνέχισε το πρόγραμμά σου κανονικά και τα υπόλοιπα θα τα διορθώσουμε μαζί!

 

Φυσικά, υπάρχει και ένα πολύ σημαντικό TO DO το οποίο δεν πρέπει να ξεχάσεις να ακολουθήσεις:

DO: Ραντεβού με τον διατροφολόγο σου!

Μην αναβάλλεις το προγραμματισμένο ραντεβού με τον διατροφολόγο σου ή, αν δεν το έχεις ήδη προγραμματίσει, κάνε το άμεσα! Οι διατροφολόγοι δεν είμαστε τιμωροί αλλά σύμμαχοι σε όλη αυτή την προσπάθεια και το διατροφικό σου ταξίδι. Δεν θα σε μαλώσουμε γιατί ήπιες ένα ποτό ή έφαγες ένα γλυκό παραπάνω αλλά θα σε βοηθήσουμε να ξαναμπείς πιο άμεσα και αποτελεσματικά στο πρόγραμμά σου και να συνεχίσεις δυναμικά για την επίτευξη του στόχου σου.

 

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τίποτα δεν είναι εύκολο στη ζωή μας και χρειάζεται προσπάθεια, επιμονή και υπομονή ώστε να καταφέρουμε να φτάσουμε στους στόχους μας. Έτσι και στο διατροφικό μας ταξίδι, θα υπάρξουν στιγμές που θα ξεφύγουμε ή θα λυγίσουμε, στιγμές που θα απογοητευτούμε και θα θέλουμε να τα παρατήσουμε. Η προσπάθεια και ο δρόμος που έχουμε ήδη διανύσει, όμως, θα πρέπει να μας κάνει ακόμη πιο δυνατούς και να μας δίνει θάρρος να συνεχίσουμε ακόμη πιο δυναμικά!

 

Μετά από τα παραπάνω, μήπως δεν είναι τελικά και τόσο δύσκολο να επανέλθουμε στο καθημερινό διατροφικό μας πρόγραμμα;